Jsme sponzorem kynologicke jednotky SHD Pardubice
www.hasici-kj.cz

 

Historie vývoje turbodmychadel

Představujeme Vám v krátkosti historii vývoje turbodmychadel od začátku 20. století po současnost.
Historie turbodmychadel je téměř tak stará jako historie spalovacího motoru. Již na přelomu 19. a 20. století Gottlieb Daimler a Rudolf Diesel zvětšovali výkon motoru při zmenšení spotřeby paliva motorů tím, že se pokoušeli stlačovat vzduch nasávaný do motoru.
První turbodmychadlo, které bylo poháněno výfukovými plyny z motoru, sestrojil dr. Alfred J. Buchi v letech 1909 - 1912. O tři roky později navrhl prototyp dieselového motoru na impulsní přeplňování, nicméně jeho nápad v té době neuspěl.

Třicátá léta minulého století byly ve znamení rozvoje přeplňování velkých motorů (lodních, lokomotivních a průmyslových motorů). Válečné období přineslo rychlý rozvoj leteckých technologií plynových turbín, výsledkem čeho byl vznik nových materiálů a konstrukcí, umožňujících vývoj turbodmychadel v dieselových motorech.
Cummins, Scania a Volvo začínají v roce 1954 díky Kurtu Beirerovi, který jako první zpracoval kompaktní model turbodmychadla, výrobu nákladních automobilů, které byly vybaveny plnícím turbodmychadlem. Za zmínku stojí obsazení „pole position“ v Indianopolise automobily, které Cummins v roce 1952 vybavil přeplňovaným motorem.
Palivová krize sedmdesátých let a také stále přísnější emisní normy spalin způsobily značný vzrůst popularity přeplňovaných motorů v nákladních automobilech.
Opravdový přelom nastoupil v osmdesátých letech, kdy se na trhu objevily automobily Mercedes série 300 a Volkswagen Golf, které byly vybaveny dieselovým přeplňovaným motorem.

To byl moment, kdy toto řešení zvítězilo i u osobních automobilů a přetrvává dodnes. Velmi vysoký výkon, malé množství točících se elementů, s čím souvisí nízká setrvačnost systému, revoluční řešení VNT (proměnná geometrie turbínových lopatek) zapříčinily, že turbodmychadla jsou populární ve všech nákladních a osobních automobilech. Dnes se díky turbinám dosahuje velkého výkonu motorů, omezily se emise škodlivých látek do atmosféry, ale také došlo k úsporám spotřeby paliva.